TheBlondeOne

En blogg om en blondin, svårare än så är det inte!

Deppig!

Kategori: Hund

Har inte bloggat så mycket nu och här kommer anledningen!

 

Min lilla dvärgpinscher Gaby fick en "hudsjukdom" som heter Demodex/Demodicos när hon var runt året.

Demodex är små parasiter som lever i hårsäckarna på hunden och skapar irritation som leder till kala fläckar i storleken av en femkrona.

Gaby hade en sådan kal fläck mellan skuldrorna och vi kontaktade veterinär som sa att vi skulle avvakta, men den försvann inte så vi fick en tid och tog ett skrap prov, det visade sig då att hon hade demodex.

Vi fick köpa schampo och läkemedlet advocat som var små pipetter man skulle droppa i nacken 1 pipett 3 ggr i veckan följt av bad två ggr i veckan.

Detta gjorde vi och efter ungefär 8 månader försvann det. Hon var "frisk" i kanske 1-2 månader och gjorde illa tassen. Hon haltade ett tag så vi undersökte tassen hos veterinären men de hittade inget fel på den så hon fick vara halt till och från i några månader, någon månad efter hon blev halt började hon även bli kal på den tassen som hon gjort illa, vi trodde att det berodde på att hon låg uppe i sängen och att hon inte rörde på sig lika mycket.

Hon har nu inte haltat på 2 månader men har tappat VÄLDIGT mycket päls, så det kan vara demodex som har kommit tillbaka.

När vi pratade med veterinären första gången Gaby hade demodex sa hon att Gaby hade den typen av demodex som var svårare att bota och att det kanske kunde komma tillbaka.

 

Jag har läst lite om det och blir väldigt orolig och trött på det samtidigt! Jag älskar Gaby och tycker att hon haft ett jobbigt år redan, så kommer det här igen, jag orkar verkligen inte med det, men jag tänker ändå göra mitt bästa som ägare och vara stark för hennes skull!

 

Gaby förra året!

 

 Så här ser hon ut just nu! :´(

 

Kommentera inlägget här: