TheBlondeOne

En blogg om en blondin, svårare än så är det inte!

Hembakat bröd!

Kategori: Recept

 
(Hade länge tänkt på att jag skulle baka bröd och nu äntligen så har jag gjort det!)

 

Du behöver:

50g=1/2dl margarin eller smör

5dl vatten eller mjölk

50g=1 paket jäst

1tsk salt

1msk socker

ca 13dl vetemjöl (1dl är till för utbakningen)

 

Så här gör du:

1. Smält fettet och häll i vattnet/mjölken, låt det bli finger varmt.

2. Sprid ut jästen i bunken och lös upp den med degspadet.

3. Tillsätt socker, salt och 2/3 av mjölet, som du sedan arbetar ihop med antingen maskin eller händerna.

4. Tillsätt mer mjöl om degen är klibbig och inte vill släppa bunkens kanter.

5. Nu ska du låta degen jäsa under bakduk i 30min.

6. Arbeta sedan ut degen på mjölad bänk och dela den i två delar.

7. Forma brödet i två släta längder och lägg dem på en smord plåt eller i formar.

(Du kan göra små snitt som jag gjort i brödet)

8. Sen ska de jäsa i ytterliggare 30min.

9. sedan in i ugnen på 225 grader i 30min.

10. Låt det svalna ett litet tag på plåten eller ett galler.

 

Hoppas du gillar det. Ha det bra!

Kram kram <3

 
Kommentera inlägget här: